Urządzając Twój wymarzony dom zapewne oprócz wnętrza kolejnym krokiem będzie właściwe urządzenie i zagospodarowanie terenów zewnętrznych. Oprócz pięknej zieleni w ogrodzie wybierzesz również odpowiedni bruk w postaci trylinki lub kostki betonowej, która będzie zdobić podjazd do garażu oraz wybrukujesz trylinką lub kostką ścieżki przebiegające przez Twój ogród.
Trylinka jest to gruba płyta betonowa w postaci sześciokątnej kostki. Wykorzystuje się ją do budowy nawierzchni np. parkingów, utwardzenia miejsc postojowych czy podjazdów pod posesje, dróg tymczasowych, składowisk ale również ma zastosowanie w ogrodzie. Takie zastosowanie ma trylinka zwykła, natomiast trylinka wklęsłą wykorzystuje się do umocnienia, zabezpieczania i utwardzania skarp budowlanych takich jak nasypy lub innych pochyłych nawierzchni nasypów lub wkopów np. brzegi koryt rzecznych czy skarp przyczółków mostowych. Waga takiej trylinki o grubości 12 centymetrów wynosi około 28 kilogramów. Trylinkę można transportować na miejsce wbudowania na paletach lub luzem samochodem tylu 3 -oś lub 4 oś.
Trylinki wykonuje się w sześciokątnych formach wypełnionych kruszywem kamiennym, który do połowy zostaje zalany betonem o wysokiej wytrzymałości np. klasy C30/37 tzw. beton mostowy. Druga połowa zostaje wypełniona betonem chudym klasy C8/10. Z tego powodu trylinka ma większą wytrzymałość od klasycznej, standardowej kostki betonowej. Kostka betonowa jest również dużo cieńsza. Standardowa grubość kostki brukowej to 8 cm, występują również kostki betonowe grubości 10 cm np. jest to kostka typu BEHATON, która produkowana jest na zamówienie. Taka właśnie trylinka grubości 12 cm jest ona wykorzystywana przy budowach nawierzchni parkingów, również dla samochodów ciężarowych.
Pod wyłożenie trylinki nie trzeba wielkiego utwardzania. Wystarczy wykorytować podłoże do określonej rzędnej, wyprofilować oraz zagęścić. Na zagęszczone podłoże możemy w celu zwiększenia nośności ułożyć warstwę konstrukcyjną wykonaną z kruszywa łamanego frakcji 0-31 mm lub grubszego kruszywa dolomitowego frakcji 31-63 mm, następnie układamy warstwę podsypki cementowo – piaskowej o grubości 3 – 4 cm. Możemy również podsypać kilka centymetrów żwirem, ponownie ubić, podsypujemy piasek i można układać. Popularność oraz powszechne zastosowanie zawdzięcza się prostocie oraz szybkości w produkcji. Trylinka betonowa występuje w kolorze szarym.
Remont uszkodzonej nawierzchni ułożonej z trylinki nie stanowi problemu. W szybki oraz łatwy sposób można wymienić dane elementy. Tanio, szybko, solidnie oraz bezproblemowo. To zalety wyboru trylinki do budowy nawierzchni. Nieprzeciętny staromodny wygląd przykuwa uwagę. Taka nawierzchnia jest więc efektowna jak i efektywna. Z obserwacji praktycznych wynika, iż prostokątne kostki z biegiem czasu w wyniku sił i tarć na nich działających, traciły rogi, powstawały koleiny wzdłuż spoin. Takich zjawisk nie ma w przypadku trylinki, gdyż nie ma na nich spoin prostych.